Fast treningsdag: Onsdag kl 18.00 (Vi følger skoleruta)
Sted: Ved klubbhuset (Fasanvegen 45)
Kontaktperson: Mali Eline Mælen tlf: 94 79 01 30 / Linn Mariell Heggelund tlf: 46 81 14 15
FB: Elverum Hundeklubb – Agility
E-post: agility@elverumhundeklubb.no

Regler for bruk av agility utstyr:

For tilgang til utstyrsboden utenfor faste treningstider er kravet å være medlem av Elverum hundeklubb og ha gjennomført hinderinnlærings kurs eller ha annen relevant erfaring. Alt utstyret skal settes på riktig plass etter bruk. Nøkkelen må legges på plass i nøkkelboksen etter bruk.
Egen trening må holdes utenfor faste gruppe treninger.
Får å få koden må du sende en mail til agility@elverumhundeklubb.no med følgende informasjon
Navn:
Bekreftelse på at reglene er godtatt.

Agilitygruppa er en fin gjeng som er opptatt av å ha det gøy. Vi trener og konkurrerer på ulike nivåer. I utgangspunktet er det egentrening uten instruktør, men vi hjelper selvfølgelig hverandre. Vi trener enkelt-øvelser og momenter, men også på konkurranse-trening og hele baner.
Du trenger ikke å delta i konkurranser for å være med på treningene, bare du og hunden har det gøy og tar nye trenings-utfordringer.

Du er hjertelig velkommen til å se hva vi holder på med og bli kjent med medlemmene i gruppa.

Hunden må være 12 mnd og gjennomført nybegynner agility kurs eller annen relevant erfaring for å trene med oss. Hunden må være minimum 12 mnd for å delta på nybegynnerkurs.

Agility – en fartsfylt og spennende aktivitet!

En agilitybane inneholder forskjellige hinder som hopp, tunneler, slalåm, balansebom, møne og vippe.

Agility er delt opp i flere klasser, både etter størrelse og ferdigheter. Størrelsesmessig deles klassene opp i ekstra small opp til ekstra large. Man begynner i klasse 1 og kan gjennom resultater kvalifisere seg opp til klasse 2 og videre opp til klasse 3 som er den høyeste ferdighetsklassen. Det er dog mange som kun driver med agility for å aktivisere og ha det gøy med hunden sin.

I en konkurranse er målet å komme seg gjennom banen på kortest mulig tid uten feil, banen er aldri den samme og det er dommeren som står for designet.

Agility kombinerer fart og godt samarbeid mellom hund og fører. Hundene løper løs og tas gjennom banen av føreren ved hjelp av kommandoer, tegn og bevegelser. Det er viktig å ikke starte å trene agility før hunden er ferdig utvokst, da dette kan være en belastning for hunden og man må vente til hunden er 18 måneder før man kan begynne å konkurrere. (Kilde: NKK)

Regelverk finner du her