Fast treningsdag: Mandag kl 18.00 (vi følger skoleruta)
Sted: Ved klubbhuset (Fasanvegen 45)
Instruktøroversikt

Hvem kan delta: Alle medlemmer og hunder i alle aldre. Hunden være vaksinert.
Er du ikke medlem enda kan du gjerne «prøvedelta» et par ganger før du melder deg inn i klubben.

Gratis for alle medlemmer.

På våre miljøtreninger trener vi hverdagslydighet – alt etter ønske for våre medlemmer. Miljøtreningene i Elverum Hundeklubb er åpen for alle som ønsker å aktivisere og trene sin hund i omgivelser med andre hunder. Det er ikke en «fri hundeslipp»-trening og heller ikke et kurs, men en organisert felles trening ledet av instruktører og/eller aktive medlemmer med erfaring.

Eksempler på ting vi trener på:

• Innkalling
  • Håndteringstrening
  • Enkle øvelser som sitt/bli, ligg/bli
  • Passeringstrening mellom andre hunder
  • Hilse pent

Man kan også drive egentrening dersom man for eksempel ønsker å generalisere spesielle øvelser i forstyrrende miljø. Snakk gjerne med treningsansvarlig på forhånd om dette.

Kuldegrense i vintersesongen: Under 10 minusgrader har vi ikke organisert trening.

Hva er miljøtrening?

Det er ingen bestemt grense mellom sosial trening og miljøtrening, men heller en glidende overgang mellom disse. Som oftest trener vi begge deler samtidig.

Sosial trening menes at hunden skal lære å kommunisere med andre hunder og mennesker, og mulige andre dyr den skal kunne omgås.

Det er ikke bare hunden som kan hilse ”over alle grenser”, men vi kan også under sosialtreningen møte utfordringer som at folk vi møter og skal hilse på ikke vet hvordan de helst bør hilse på de firbente. Da er det vår jobb å venne hunden til å godta ulike menneskers klønete hilsning og klapping.

Når den har lært dette, og er trygg på å hilse på (nesten) alle mulige forskjellige folk og hunder, kan vi begynne å miljø-trene hunden.

Miljøtrening vil si at vi lærer hunden å ignorere uviktige stimuli rundt seg.

Alle steder finnes en rekke forskjellige stimuli (lyder, lukter, synsinntrykk etc.), og vi ønsker gjerne at familiens firbente skal kunne slappe av og være rolig uansett hva som skjer rundt den.

Da er miljøtrening viktig for at hunden heller skal kunne bruke all sin oppmerksomhet på oss, og det vi måtte gjøre eller trene på – enn alt annet rundt oss.

Eksempler på praktisk miljøtrening:

• Steder med andre hunder:
  • Hundeklubben, lufteplass/tur, hundeutstillinger
  • Steder med mye bråk:
    I byen, ved kjøpesenter, ved byggeplasser/lager, heiser, i underganger, skytebaner, i og ved garasjer, ved skoler og barnehager.
  • Ustødige underlag:
    I skogen, trapper (sprinkeltrapper), paller eller andre ”hinderløyper”.
  • Transportmidler:
    Bil, buss, båt, tog.
  • Andre dyr:
    Katter, hester, sauer, fugler, kaniner/harer.
  • Arrangerte forstyrrelser:
    Noen løper i ring, klapper i hendene, kommanderer (som en lydighetsdommer), slår på grytelokk, smeller med lokket på søppelcontainer/dunken, synger falskt osv.